...

Jak wygrać zimowe, paralotniowe zawody MaŻyŚ w Beskidach

Zimowe zawody w Beskidzie Wyspowym

Gdy mieszkałem w Krakowie, w pierwszym sezonie poważnego latania wpadłem na Zimowy Puchar Beskidu Wyspowego. Zasady były proste. Czas trwania to cała zima, a do oblecenia kilkanaście startowisk. Każde było punktowane pod kątem trudności podejścia i startu, a przy remisie decydowała długość lotów.

Ogarnięcie terenu, parkingu, tras dojścia, miejsc startu, pilnowanie waruna i planowanie wyjazdów to była świetna zabawa. Jednego dnia, 23.03.2016 udało mi się zaliczyć 9 startowisk. Na pierwszym odpalałem tuż po wschodzie słońca, a na ostatnie – Skrzętlę wjechałem autem, wyciągnąłem z bagażnika niespakowanego glajta i odpaliłem dwie minuty przed zachodem. Szalona przygoda.

W danym rejonie zwykle lata się tylko z kilku startowisk. W Beskidzie Wyspowym jest to 5 miejsc z dostępnych 16. Niektóre są łatwe, inne trudne, a nawet zbyt trudne, żeby myśleć o odpalaniu z nich bez zawodniczej napinki.

Przy okazji zawodów stworzyłem listę filmów ze wszystkimi miejscami startu w Beskidzie Wyspowym. Link do playlisty jest TU.

Zimowe zawody w Beskidach Zachodnich

W okolicach Żywca latamy głównie na Żarze i Skrzycznem. Czasem ktoś pójdzie również na Małą Czantorię. Jeżdżąc z paralotniowymi znajomymi po okolicy często słyszałem “tu startowałem”. Tak powoli powstała mapa miejsc, w których ktoś, kiedyś startował.

Tak wpadliśmy na pomysł stworzenia zimowych zawodów w okolicach Żywca. Zasięgiem zahaczamy głównie o Beskid Mały, Żywiecki i Śląski. Stąd nazwa MaŻyŚ. Tworząc zasady zdecydowaliśmy się mieć na uwadze bezpieczeństwo uczestników. Ustalając punktację danego miejsca startu bierzemy pod uwagę dwa czynniki – przewyższenie podejścia oraz trudność startu. Za każde 100m przewyższenia przyznajemy 1 punkt, a za trudność startu od 1 do 3. Najłatwiejsze startowiska dostają 3 punkty, a najtrudniejsze 1. Ma to na celu zmotywowanie początkujących paralotniarzy i przeciwdziałanie parciu na starty z trudnych technicznie miejsc.

W sezonie 2019/20 w zawodach wzięło udział 10 osób, które w sumie zrobiły 88 lotów z 19 startowisk.

W sezonie 2020/21 dodaliśmy możliwość odkrywania nowych miejsc. W zawodach wzięło udział 15 osób, wykonało 101 lotów z 28 startowisk.

Po co startować w zawodach

Analizując swoje doświadczenia oraz komentarze uczestników MaŻyŚa to:

  • świetna zabawa
  • wspólne wyjścia
  • grupa na WhatsApp, gdzie można zapytać o porady i umówić w lotny dzień
  • motywacja do ruszenia w teren
  • sposób na poznawanie Beskidów
  • duch rywalizacji
  • zmierzenie się z samym sobą
  • rozwój pilota
  • poznawanie nowych ludzi

Jak wygrać zimowe, paralotniowe zawody MaŻyŚ

Tego do końca nie wiem, bo nie wygrałem, ale obserwuję kolegów i podzielę się kilkoma wnioskami, które szczególnie pomogą początkującym pilotom:

  • odwiedź główną stronę zawodów
  • przeczytaj regulamin
  • zaplanuj miejsca parkowania, trasy podejścia, miejsca startu oraz kierunki – używam do tego map terenowych w aplikacji Osmand
  • twórz zdjęcia i filmy (dodatkowo punktowane!)
  • sprawdzaj prognozy oraz podstronę warun w Beskidach
  • zapisz się do newslettera
  • dołącz do czatu zawodów na WhatsApp i pytaj jeśli masz problemy, chętnie pomożemy!
  • śledź fanpage zawodów
  • idziesz na startowisko pierwszy raz? Sprawdź historię lotów na XCportal, poszukaj filmów i zdjęć na fanpage, zapytaj innych w grupie zawodów na WhatsApp
  • sprawdź moją listę filmów bez cięcia w Beskidach Zachodnich
  • przeczytaj artykuły w kategorii porady, miej ze sobą taśmę i karabinek do przypięcia się do drzewa, aplikację Ratunek na telefonie i aplikację do livetrackingu , sprawdź jak ubrać się na lot paralotnią zimą
  • tuż przed startem możesz udostępniać lokalizację na żywo za pomocą grupy na WhatsApp (w czacie, w polu wiadomości kliknij w ikonę spinacza, a następnie ‘lokalizacja’ i ‘Zacznij transmisję lokalizacji’)
  • startując z Żaru i Skrzycznego pamiętaj o wsparciu Beskidzkiego Stowarzyszenia Paralotniowego
  • nie napinaj się na start – góry nie uciekną, a bezpieczeństwo to podstawa.

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Scroll to Top