9 startowisk na pierwsze loty po kursie paralotniowym

Skończyłeś kurs i masz już własny sprzęt? Teraz zastanawiasz się gdzie latać po kursie paralotniowym? Świetnie! Zanim wystartujesz z byle jakiego zbocza, zobacz listę miejsc, które naprawdę pomagają na początku samodzielnego latania. To startowiska, które wielu pilotów wspomina jako dobre i łagodne na początek – oczywiście przy rozsądnej pogodzie i odpowiednich umiejętnościach. Część z nich (zwłaszcza te krótkie, w Beskidzie Wyspowym) wymaga dobrego opanowania techniki startu.

Kliknięcie nazwy startowiska lub zdjęcia przeniesie Cię do opisu miejsca.

Niewielkie przewyższenie i prosta logistyka – idealne na trening po kursie. Duża łąka startowa, dobre przedpole i krótki powrót na górę. Przedpole bywa mocno termiczne, więc trzeba uważać przy lądowaniu. Dobre miejsce na naukę reakcji na noszenia i aktywnego latania. Czytaj dalej…

Startujesz niemal spod auta – podejście krótkie, a teren czytelny. Działa na SW, często pozwala długo polatać w żaglu. Uważaj przy mocniejszym wietrze i nie wlatuj na lewo za altanę. Bardzo dobre miejsce na pierwsze treningi żaglowania. Czytaj dalej…

Dojazd kolejką, kilka kierunków startowych i sporo paralotniarzy wokół. Idealne miejsce na pierwsze zloty, żagle i obserwację bardziej doświadczonych. Południowa strona łagodna, północna bywa techniczna. Uważaj na strefy ATZ i tłok w sezonie. Czytaj dalej…

Duże przewyższenie, dobre noszenia i szybki dostęp kolejką. Wschodnie startowisko działa najlepiej rano, ale wymaga dobrej techniki. Dolot do łąk w okolicach Lipowej jest długi. Pamiętaj, że nie możesz stracić za dużo wysokości przy startowisku. Czytaj dalej…

Start z zachodniego zbocza, dojście wygodne i umiarkowane przewyższenie. Spokojne warunki, dużo awaryjnych łąk, dobre miejsce do trenowania dolotów. Przy odchyleniu wiatru z północy mogą wystąpić rotory. Staraj się nie lądować za drogą na wschód za lądowiskiem – to teren prywatny. Czytaj dalej…

Mała polana pod szczytem, ale łatwy dostęp i dobra widoczność. Działa najlepiej przy NE–NW, daje szansę na krótkie przeloty i długie żaglowanie. Lądowisko po stronie Przełęczy wymaga przeskoku na zawietrzną. Od strony kolejki jest dużo miejsc, gdzie da się wylądować bez większych problemów. Potrzebna dobra technika przy starcie – bywa tłoczno. Czytaj dalej…

Strome NE zbocze z technicznym startem i długim, ale bezproblemowym dolotem do lądowiska. Świetne miejsce przy idealnym warunie, ale nie dla zupełnych świeżaków, którzy nie mają dobrego opanowania startów. Czytaj dalej…

Start z dużej wysokości i piękne widoki między Tatrami a Fatrą. Łatwy start i czytelny teren, dobre warunki do nauki termiki. Przy dłuższych lotach trzeba uważać na długie doliny bez opcji lądowania. Kolejka oszczędza siły – super miejsce na progres. Bilet na jeden wjazd w 2025 r. kosztuje 12€, a całodniowy 40€. Umożliwi to trening wielu startów i lądowań. Czytaj dalej…

Straník (Słowacja, koło Žiliny)

Bardzo popularne miejsce treningowe z krótkim dojściem z parkingu (na górze) i dużą polaną. Start działa przy wielu kierunkach – szczególnie dobrze na S, SE, SW. Lądowisko tuż obok parkingu (na dole), idealne na powtórki. Uważaj tylko na termiczne lądowania w ciepłe dni – potrafi być „wesoło”. Opis startowiska pojawi się wkrótce…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *