...

> Żar

trudność

3/5

kierunek wiatru

N, SW, S

wysokość

761 m n.p.m.

przewyższenie

350 – 390 m

współrzędne

loty

Stacje meteo

Na Żarze w tym momencie (10.2022) zamontowane są dwie stacje pogodowe.

Stacja Żar BSP PG/HG umiejscowiona na budynku “Meteo”. Pokazuje poprawnie cały zakres kierunków oraz siłę wiatru.

Stacja Góra Żar S/W PG/HG wisi na latarni pomiędzy startowiskiem zachodnim i południowym. Ze względu na miejsce montażu pokazuje poprawnie siłę i kierunek wiatru w zakresie 150-320 stopni. W zakresie 320-150 stopni kierunek wiatru na uśredniaczu jest poprawny, a jego siła błędna.

Opis

Żar to miejsce, z którego odbywa się największa ilość startów w Polsce. Może wynikać to z łatwości wjazdu na górę oraz trzech startowisk (N, SW i S).

Startowiskiem północnym oraz lądowiskiem na Kozubniku opiekuje się Beskidzkie Stowarzyszenie Paralotniowe. Na podstronie dotyczącej Żaru przeczytasz o Instrukcji Wykonywania Lotów Paralotniowo-Lotniowych, która powstała w porozumieniu z Wojciechem Kosem – prezesem Górskiej Szkoły Szybowcowej Żar.

Dobry opis startowisk znajdziesz na stronie paralotniarz.com.pl.

Dojazd i dojście

Wjazd na Żar własnym autem nie jest możliwy bez odpowiednich zezwoleń. Pod stacją kolejki znajduje się płatny parking. Opłata parkingowa wynosi około 20 zł za cały dzień. Na górę można dostać się kolejką, która odjeżdża co 15 minut i kosztuje 20 zł za wjazd w jedną stronę. Można również kupić karnet 10-przejazdowy za 99 zł działający do końca października.

Opcją praktykowaną przez paralotniarzy jest również zostawienie auta na lądowisku od północnej strony Żaru (Kozubnik) i piesze wejście na górę.

spod kolejki na Żar

Najkrótszą i najszybszą trasą pieszą spod kolejki na Żar jest wejście po stoku lub czarnym szlakiem po prawej stronie płotu. Wiosną i jesienią obie opcje są dobre, jednak latem odradzam wchodzenie tymi trasami z uwagi na palące słońce i małą ilość cienia.

Przewyższenie to około 300 metrów, długość 1,4 km a wejście powinno zająć około 40 minut.

spod kolejki na Żar lasem

To trasa, którą najbardziej lubię podchodzić. Zajmuje około dziesięciu minut więcej, niż poprzednia trasa. Jest dłuższa, ale prowadzi lasem, który zwłaszcza latem daje dużo cienia i wilgoci. Ścieżki te rysowałem na projekcie mapowym OpenStreetMaps w 2021 roku i nie ma ich na Google Maps. Unikamy tu również tłumu ludzi podchodzących stokiem narciarskim lub asfaltem.

Przewyższenie to około 330 metrów, długość 2,4 km, a wejście zajmuje około 45 minut.

Z Kozubnika na Żar

Z lądowiska na Kozubniku na Żar możesz wejść w około 40 minut. Przwyższenie to 330 metrów, a trasa jest łagodnie nachylona na pełnym odcinku. Po krótkim dojściu na garb rozpoczyna się zalesiony odcinek, który daje dużo cienia.

Czasem można złapać się na busa lub inne auta wożące pilotów tandemów na szczyt góry. W 2022 r. przez remont drogi (do 2024 r.) po zachodniej stronie Jeziora Międzybrodzkiego i liczne odcinki wahadłowe objazd góry autem zajmuje około 40-50  minut.

Z Kozubnika pod kolejkę

Trasa dookoła góry ma początkowo ma taki sam przebieg jak droga na górę. Sto metrów przed punktem widokowym (słup wysokiego napięcia obok ławeczki) odbij w prawo. 

Opcje na dojście pod stację kolejki są dwie. Pod koniec trasy skręcam w lewo, a następnie ścieżką dochodzę do rowerowej trasy zjazdowej (UWAGA NA ROWERY!), którą dochodzę do stoku narciarskiego. Trasa ma niewiele punktów charakterystycznych i należy posiłkować się aplikacją mapową korzystającą z danych OpenStreetMaps. Można również dojść do ulicy Zielonej, wyjść nią do góry i wzdłuż lotniska dojść pod kolejkę.

Przewyższenie skrótowej opcji to 220 metrów do góry, 185 metrów w dół i długość 3,6 km. Czas o 5 minut dłuższy, niż wejście na szczyt i zejście trasą narciarską, ale trasa jest przyjemniejsza 😉

inne artykuły o lataniu na paralotni na Żarze i w okolicy

Strefy Powietrzne

Żar leży w centrum często aktywnej strefy ATZ EPZR. Jest to przestrzeń klasy G, jednak loty warto uzgodnić z kierownikiem startu, którego znajdziesz w miejscu oznaczonym czerwonym kwadratem podpisanym “kwadrat”. Cofnij się do początku tekstu, aby przeczytać Instrukcję Wykonywania Lotów Paralotniowych.

Strefą, na którą trzeba uważać na przelocie jest krakowskie TMA EPKK D. Lecąc z Żaru na zachód, chmury często układają się w ładne linie nad Suchą Beskidzką i Makowem Podhalańskim. Trzeba w tym miejscu uważać, żeby nie przebić sufitu o wysokości 6500 stóp tzn. około 1981 m. n.p.m. 

W okolicy oraz po drodze przelotów można się natknąć na strefy aeroklubów:

  • ATZ EPBA, obok Bielsko-Białej, skoczkowie, szybowce
  • ATZ EPZR, obok Żaru, szybowce, samolotowe loty akrobacyjne nad jeziorem
  • ATZ EPNT, Nowy Targ, często skoczkowie – zawsze omijam
  • ATZ EPNL, okolice Łososiny Dolnej, ?

Przeloty

Prawie wszystkie loty z pierwszych 50 lotów o długości powyżej 110 km w tabeli XContest to loty z wiatrem, w kierunku zachodnim. Trasy otwarte o długości powyżej 200 km (wg. XContest) polecieli Paweł Faron (208,67 km, lip 2018 r.) i Dariusz Chrobak (208,16 km, kwie 2013 r.).

Dużych trójkątów z tego miejsca lata się niewiele. Wynika to z tego, że przy słabym wietrze lepiej wjechać na Skrzyczne, które ma zbocza wystawione w kierunku wschodnim, jest wyższe i zaczyna działać wcześniej. Daje to możliwość zrobienia większej trasy. Najdłuższym lotem po trójkącie zalogowanym na XContest jest lot Michała Gierlacha (134,62 km), który leciał z Mariuszem Wiśniowskim (128,17 km).

Z Żaru da się dolecieć w Tatry, po drodze mijając Babią Górę. Trasa ma długość 75 – 80 km. Zwykle do Babiej Góry lot nie sprawia większych trudności, a dalej, nad Kotliną Orawsko-Nowotarska i w Podgórzach Przedtatrzańskich należy szanować wysokość. Piloci Beskidu Wyspowego nie bez powodu mają powiedzenie “Podwilk zjada ludzi.” czy “Kolejna ofiara Podwilka.” Podwilk – wieś, w której lądujesz lecąc z gór, aby przeskoczyć dolinę na trasie Żar – Tatry lub Beskid Wyspowy – Babia Góra.

Link do trasy: KLIK

trasy przelotów

57 km przez Skrzyczne

Link do trasy: KLIK

80 km w Tatry

Link do trasy: KLIK

110 km do Nowego Sącza

Link do trasy: KLIK

Często łatwiej pod Żar (do Kęt lub Żywca) dojechać z przesiadką pod Krakowem (w Borku Fałęckim) lub w Krakowie na (MDA – Małopolskim Dworcu Autobusowym). W 2022 r. znów dosyć dobrze zaczyna działać autostop.

powroty z przelotu

Busem

Sieć busów w Beskidach Zachodnich jest dobrze rozwinięta, ale w weekendy częstotliwość jazdy może być ograniczona.

Przejazdów szukam na portalu e-podróżnik.pl.

Po krótkim przelocie trafisz w okolice Milówki, Suchej Beskidzkiej, Jordanowa, Rabki – Zdrój, Nowego Targu lub innych większych miejscowości – węzłów gdzie znajdziesz dworce autobusowe, do których jadą busy z mniejszych miejscowości.

pociągiem

Powyższa mapa to projekt Openrailway.org. Rozkłady jazdy pociągów zmieniają się co jakiś czas. Sprawdzam je na portalu KOLEO.

Lecąc na południe, pod sobą masz linię kolejową z Rajczy do Żywca (max 30 km przelotu), po której pociągi kursują co 00:40 – 1:20 h. Dalej połączenie się urywa. Nie ma sensownej opcji powrotu po locie do Ziliny (ok 70 km lotu na SSW). 

Lecąc na zachód lub południowy zachód pociągiem można pojechać z:

  • Suchej Beskidzkiej (26 km przelotu),
  • Chabówki pod Rabką-Zdrój (56 km przelotu),
  • Nowego Targu (66km przelotu),
  • Zakopanego (80 km przelotu),
  • Nowego Sącza (108 km przelotu),
  • Muszyny (130 km przelotu)
  • Jasła (160 km przelotu)
  • Sanoka (215 km przelotu)

Samopomoc

Na stronie Beskidzkiego Stowarzyszenia Paralotniowego jest link do grupy “Zwózka” na whatsapp, gdzie po lądowaniu można udostępnić swoją lokalizację. Czasem ktoś może zboczyć ze swojej trasy, jadąc po innego paralotniarza.

Stowarzyszenie Paralotniarzy Beskidu Wyspowego (Ci zza Babiej Góry i Makowa Podchalańskiego 🙂 ma grupę dyskusyjną na komunikatorze Signal. Kliknij TUTAJ, aby dołączyć do grupy.

Zdjęcia i filmy

Film z oblotu Żaru na parlotni, start na N

Nie rób tego przy odchyłce wiatru z E lub silnym wietrze z N!

Scroll to Top