...

> Szczebel

trudność

3.5/5

kierunek wiatru

NE

wysokość

960 m n.p.m.

przewyższenie

590 m

współrzędne

startowisko 49.689514, 20.009377

lądowisko 49.680936, 20.055825

parking Glisne 49.666365, 20.007012

parking na przedpolu 49.684677, 20.052476

loty

Stacje meteo

Stacja meteo powstała dzięki Stowarzyszeniu Paralotniarzy Beskidu Wyspowego.

Opis

Szczebel to jedno z najbardziej popularnych startowisk paralotniowych w Beskidzie Wyspowym. Jego strome zbocza wystawione są na północny wschód i często oferują warun na długie latanie na żaglu.

Nie ma tam wiele miejsca do startu. Krótki rozbieg wymusza na paralotniarzu perfekcyjne opanowanie startu klasycznego lub alpejki. Błędy skutkują upadkiem na stromym zboczu.

Przeloty

W Beskidzie Wyspowym dobrych przelotowców nie brakuje. Z jakiegoś powodu ze Szczebla nie lata się daleko. Pierwszą setkę zaliczył Grzegorz Jamróz 14.05.2017 r. Tego dnia tę magiczną barierę przebili również Paweł Kumorek i Dominika Kasieczko.

Ówczesny prezes stowarzyszenia nie krył radości:

 

Gratulacje, 5 lat czekania na 100 ze Szczebla i wygrałeś o 53 minuty z Dominiką:@ A jeszcze Kum i Spajk też polecieli ponad sto !

Metaxa***** jest Twoja, a dla Dominiki nagroda pocieszenia: Metaxa***

Z czego to wynika? Nie wiem. Być może wpływ na to ma teren Pogórza Orawsko-Jordanowskiego. Znajduje się on za Szczeblem i ma opinię niełatwego do przeskoczenia.

xcportal.pl
mapa-turystyczna.pl

Ze Szczebla można się udać na lot w kierunku Babiej Góry i Małej Fatry, w Tatry, lub w Gorce.

Dojazd i dojście

Paralotniarze z Beskidu Wyspowego często umawiają się na zostawienie auta na stacji benzynowej niedaleko lądowiska i wspólny przejazd na Przełęcz Glisne.

Czasem organizowane są wywózki paralotni traktorem albo autami terenowymi z pilotami tandemowymi. Informacji szukaj na grupie SPBW na Signal.

z Przełęczy Glisne

Auto można zaparkować w miejscu oznaczonym pinezką. Należy zapukać do właściciela terenu, który mieszka po drugiej stronie drogi.

Z przełęczy Glisne w kierunku startowiska prowadzi zielony szlak, który na ostatnim, krótkim odcinku zamienia się w czarny.

Podejście ma 340 m przewyższenia i powinno zająć około 1 h.

Jest to zawietrzna strona góry, startowisko będzie po przeciwnej.

od Mszany Dolnej

Na Szczebel można wejść również od strony nawietrznej tj. Mszany Dolnej. Z tej trasy raczej nikt nie korzysta, bo jest dwa razy dłuższe.

Podejście ma 600 m przewyższenia i wg. mapy powinno zająć ponad 2 h.

Lądowiska

główne, na przedpolu

Jest to główne miejsce lądowania. Znajduje się na przedpolu, po wschodniej stronie góry. Po starcie skieruj się w prawo.

Odległość między startowiskiem i lądowiskiem to 3,5 km. Na dolot potrzebujesz doskonałości minimum 6:1.

Po drodze jest wiele miejsc do lądowania awaryjnego.

fot: Marcin Walewski

na Przełęczy Glisne

Niedaleko miejsca parkowania na przełęczy Glisne znajdziesz łąki, na których da się wylądować. Dolot tam wymaga wykręcenia się na odpowiednią wysokość. Jest to zawietrzna strona góry, uważaj na rotory.

fot: Marcin Walewski

"przed okrąglakiem"

Jeśli nie da się wykręcić nad szczyt, a chcesz lądować jak najbliżej auta, to możesz skierować się na łąki pod okrąglakiem. 

Marsz do przełęczy zajmie 30 minut.

Miejsce to może być niebezpieczne. Nie ląduj tutaj, jeśli jesteś początkującym pilotem. Musisz również wiedzieć, co to, dysze, zawietrzne, rotory i umieć dobrze panować nad paralotnią.

Współrzędne: 49.665584, 20.034142

mapy.cz

film z lotu przed Okrąglak – Rafał Aleksandrowicz

fot: Marcin Walewski

Zdjęcia i filmy

fot: Wojciech Kocot www.wokocot.pl
Scroll to Top