Stacja Skrzyczne PG/HG wisi na słupie na startowisku wschodnim.
> Skrzyczne
trudność
2/5
kierunek wiatru
E, N, NW
wysokość
1180 m n.p.m.
przewyższenie
620 m – Kaimówka
740 m – łąki w Lipowej
współrzędne
start E 49.687902, 19.031800
start N 49.687942, 19.031039
start NW 49.689053, 19.029530
lądowisko “Kaimówka” 49.703981, 19.011537
lądowiska inne
loty
Stacje meteo
Opis
Skrzyczne jest najpopularniejszą górą do uprawiania paralotniarstwa w Polsce. Odbyło się tu najwięcej lotów o długości powyżej 100 km. Wysokie i strome zbocze, wystawione na wschód umożliwia wczesne starty. Startowisko jest dobrze przygotowane. Można dostać się na nie pieszo lub kolejką linową. Startowisko wschodnie oraz lądowisko “Kaimówka” w szczyrku jest pod opieką członków Beskidzkiego Stowarzyszenia Paralotniowego.
Startowiska
wschodnie
ESE - NE
Startowisko wschodnie jest głównym startowiskiem na Skrzycznem. Po wyjściu z kolejki zawróć w lewo i zejdź trasą narciarską około 250 metrów.
Jest strome, a choinki z przodu są coraz wyższe.
Współrzędne: 49.687902, 19.031800
północne
NE - N
To miejsce na trasie narciarskiej, które używane jest do przygotowywania sprzętu do latania w dzień ze wschodnim wiatrem.
Współrzędne: 49.687942, 19.031039
kaskada
N - NW
Z kaskady wystartowałem,
przy zachodniej odchyłce.
Cztery klapy wytrzepałem
i zawisłem na choince.
Zwykle idzie się tam na zlota, jak nie da się wystartować na wschód lub północ.
Współrzędne: 49.689053, 19.029530
Przeloty
Glinne - Magura - Jez. Żywieckie
35 km
Latanie przy startowisku w końcu się znudzi. Na pierwszym przelocie możesz skierować się na południe po zboczach gór opadających do Kotliny Żywieckiej. Później zawrócić w stronę Magur i rozciągnąć lot w kierunku Jeziora Żywieckiego. Dolina często bardzo dobrze “nosi”.
QRcode do XCtrack
Dojazd i dojście
Kolejką linową
Na Skrzyczne można wjechać kolejką linową COS. Wjazd zajmuje 20 – 30 min, składa się z dwóch wyciągów. Nie wyrzucaj biletu!
Ceny biletów oraz godziny pracy kolejki znajdziesz na stronie COS.
Członkowie Beskidzkiego Stowarzyszenia Paralotniowego są uprawnieni do 30% zniżki na wjad wyciągiem krzesełkowym.
Wzdłuż głównej drogi Szczyrku można zaparkować auto.
Pieszo z Godziszki
Moją ulubioną trasą podejściową jest czerwony szlak turystyczny z Godziszki, który następnie łączy się z zielonym i niebieskim. Podejście jest długie i łagodne poza bardzo krótkim i stromym odcinkiem trasy narciarskiej. Przewyższenie to 655 m, a mapa pokazuje 2:48 h dojścia. Wg. mnie czas jest przesadzony, ponieważ lekkim tempem można tam podejść w około 2 h.
Pieszo z Zimnika
Najpopularniejsza trasa na Hike and Fly na Skrzycznem. Podejście niebieskim szlakiem jest jednostajne, proste, a przez to według mnie nudne i monotonne.
Przewyższenie to 715 m, a czas dojścia wg. mapy 2:40h. Myślę, że tutaj również można łatwo zmieścić się w 2h.
Inne
Wschodnie zbocza Skrzycznego poprzecinane są licznymi ścieżkami. Przez kilka lat podchodziłem pieszo od tej strony. Za każdym razem zaliczałem ścieżkę czy drogę i nanosiłem ją na projekt OpenStreetMaps, z którego korzystają m.in. mapy wyświetlające się obok tych opisów.
Lądowiska
Przez pierwsze pięć sezonów nie wiedziałem gdzie jest Kaimówka. Na Skrzyczne wchodziłem pieszo i lądowałem od strony Kotliny Żywieckiej. Jest tu wiele dużych pól, które są znacznie bardziej bezpieczne dla początkujących pilotów. Minusem jest długa droga do Szczyrku, jeśli zostawiłeś auto pod kolejką. Lądując na polach w Godziszce albo pod Bieniatką będziesz w odległości 15 minut marszu od głównej drogi wchodzącej do Szczyrku.
Biorąc pod uwagę wysokość oraz długość zbocza po tej stronie na dolot do lądowiska potrzebujesz doskonałości 5:1 (z wysokości startu). Weź pod uwagę siłę wiatru!
Decyzję o odejściu w stronę Szczyrku albo przedpola trzeba podejmować dosyć szybko. Po stracie 200 m wysokości dolot do lądowisk może być niemożliwy.
W zależności od odchyłki wiatru należy lecieć na garbie schodzącym w stronę Godziszki lub Zimnika, aby polepszyć swoją doskonałość.
Pańskie Pola
Lądowisko szybowcowe i samolotowe w Lipowej: 49.696469, 19.089682
Podchodź do lądowania i przyziemiaj w północno-zachodnim rogu łąki. Nie wlatuj na ścieżkę podejścia do lądowiska samolotów! W trakcie wykonywania lotów paralotni holowanych za wyciągarką rozłożone są znaki w kształcie: < >. Pomiędzy nimi znajduje się miejsce startu paralotni, a po przeciwnym końcu wyciągarka. Zabierz wyczep i potwierdzenie przeszkolenia H, być może załapiesz się na hol ;).
Nad Kościołem
Od 2025 r. Beskidzkie Stowarzyszenie Paralotniowe ma dzierżawi lądowisko na dużej łące nad kościołem w Lipowej. Na środku pola stoi spory rękaw i drewniana budka – miejsca do lądowania jest naprawdę dużo. Lądowisko dobrze widać ze startowiska E, trzeba patrzeć w stronę południowo-wschodnią (w stronę kościoła).
Z tej miejscówki ogarniane są też przejazdy do Szczyrku. Po wylądowaniu trzymaj kciuki, żeby ktoś jeszcze zrobił zlota, żeby zapełnić auto. Dojazd pod kolejkę to 20 min i 13 km. Po szczegóły dzwońcie bezpośrednio do właściciela pola – Pan Stanisław, tel. 533 207 077
Na obrazku podpisane jako “Nad Kościołem”, wjechać na nie można od ul. Białej (wąska, zarośnięta trawą droga): 49.678630, 19.086526
Szczyrk

Okolice ulicy Zwalisko: 49.696266, 18.994662
Nie jest to oficjalne miejsce do lądowania. Będzie odpowiednie dla nieco bardziej doświadczonych pilotów. Trudność oceniam na poziom IPPI 4. Łąki są nieco pochyłe. To ostatnie, najszersze miejsca w dolinie Szczyrku. Podchodząc do lądowania, należy wytracać wysokość nad drzewami i do lądowania podejść na ostatnią prostą. Miejsca jest dużo – w najszerszym miejscu wschód-zachód mają 250 metrów. Przeszkodami mogą być słupy oświetleniowe oraz skrzynki elektryczne. Przed lądowaniem trzeba na pewno to miejsce obejrzeć.
Tuż obok (200 metrów) znajduje się dolna stacja kolejki Szczyrk Mountain Resort – SMR : A1 Szczyrk Gondola – Hala Skrzyczeńska. Można nią wjechać na Halę Skrzyczeńską (1000m), a drugim odcinkiem kolejki na Zbójnicką Kopę (1205m). Pozostaje spacer niemal po płaskim – do górnej stacji kolejki na Skrzycznem jest 1,3km i około 50 metrów podejścia (20 minut).
Cennik kolejki można znaleźć tutaj. W 2025 bilet na jeden wjazd kosztuje 39zł (czy na oba odcinki?). Bilet sezonowy letni (od 1 maja) z nielimitowaną liczbą wjazdów to 229zł. Daty zakończenia sezonu letniego uzależnione są od warunków atmosferycznych.
inne miejsca
Pola w Godziszce: 49.715174, 19.064889
Pola w Słotwinie: 49.702447, 19.065767
Zimnik: 49.669306, 19.078287
Tu kiedyś lądowaliśmy, ale już nie lądujemy:
"Kaimówka"
Łąka zwana Kaimówką znajduje się w Szczyrku, 400 metrów na południowy zachód od kolejki linowej. Od 2024 r. nie jest oficjalnym lądowiskiem. Wynikło to z wielu wypadków, do których dochodziło praktycznie w każdy pogodny weekend – nawet wśród bardzo dobrych pilotów. Na zdjęciu oznaczone jest kolorem pomarańczowym.
Beskidzkie Stowarzyszenie Paralotniowe nie dzierżawi łąk na lądowisko w tej okolicy. Lądując tam, mocno ryzykujesz, a do tego wchodzisz na prywatny teren.
Lądując na Kaimówce z kilku powodów celuję w łąkę oznaczoną na czerwono.
Podejście wykonuje się tutaj znad domów, a miejsce jest bardzo termiczne. Wycelowanie w ustalony punkt jest bardzo trudne.
Lekki wiatr wiejący doliną oraz zawietrzna od Skrzycznego generują turbulencje.
Pomiędzy polem pomarańczowym i czerwonym przechodzi rów, który jest niebezpiecznym miejscem do lądowania.
Na środku pomarańczowego prostokąta, od strony rowu, w sezonie zimowym stoi wysoki słup z lampą. Oświetla orczyk szkółki narciarskiej. Wiosną orczyk i słup są demontowane, a następnie przed zimą ponownie stawiane. Lądując na Kaimówce upewnij się, że w przecince nie wisi lina orczyka i nie stoi słup! Skorzystaj z grupy na Whatsapp BSP.
Początkującym odradzam to lądowisko. Dużo bezpieczniej będzie na opisanych poniżej.
Współrzędne: 49.703963, 19.011606
w stronę Wisły
W lipcu 2025 otrzymaliśmy wiadomość od członka stowarzyszenia. Właścicielka jednej z działek powiedziała, że nie zezwala na lądowania na jej terenie, składania glajtów na wykoszonej trawie oraz “załatwiania tam potrzeb fizjologicznych”…
Ląduję tu zawsze, gdy nie spieszę się na ponowny wjazd kolejką. Łąki są większe, a turbulencje znacznie mniejsze. Ma to znaczenie zwłaszcza wieczorem, gdy wiatr wiejący doliną się nasila.
Powrót pieszo pod kolejkę zajmuje 15 minut.
Współrzędne: 49.700933, 19.001758