...

> Skrzyczne

trudność

2/5

kierunek wiatru

E, N, NW

wysokość

1180 m n.p.m.

przewyższenie

620 m – Kaimówka

740 m – łąki w Lipowej

współrzędne

start E 49.687902, 19.031800

start N 49.687942, 19.031039

start NW 49.689053, 19.029530

lądowisko “Kaimówka” 49.703981, 19.011537

lądowiska inne 

loty

Stacje meteo

Stacja Skrzyczne PG/HG wisi na słupie na startowisku wschodnim.

Opis

Skrzyczne jest najpopularniejszą górą do uprawiania paralotniarstwa w Polsce. Odbyło się tu najwięcej lotów o długości powyżej 100 km. Wysokie i strome zbocze, wystawione na wschód umożliwia wczesne starty. Startowisko jest dobrze przygotowane. Można dostać się na nie pieszo lub kolejką linową. Startowisko wschodnie oraz lądowisko “Kaimówka” w szczyrku jest pod opieką członków Beskidzkiego Stowarzyszenia Paralotniowego.

Startowiska

wschodnie
ESE - NE

Startowisko wschodnie jest głównym startowiskiem na Skrzycznem. Po wyjściu z kolejki zawróć w lewo i zejdź trasą narciarską około 250 metrów.

Jest strome, a choinki z przodu są coraz wyższe. 

Współrzędne: 49.687902, 19.031800

startowisko skrzyczne
fot: Marcin Walewski

północne
NE - N

To miejsce na trasie narciarskiej, które używane jest do przygotowywania sprzętu do latania w dzień ze wschodnim wiatrem.

Współrzędne: 49.687942, 19.031039

kaskada
N - NW

Z kaskady wystartowałem,

przy zachodniej odchyłce.

Cztery klapy wytrzepałem

i zawisłem na choince.

Zwykle idzie się tam na zlota, jak nie da się wystartować na wschód lub północ.

Współrzędne: 49.689053, 19.029530

skrzyczne.cos.pl

Przeloty

Glinne - Magura - Jez. Żywieckie
35 km

Latanie przy startowisku w końcu się znudzi. Na pierwszym przelocie możesz skierować się na południe po zboczach gór opadających do Kotliny Żywieckiej. Później zawrócić w stronę Magur i rozciągnąć lot w kierunku Jeziora Żywieckiego. Dolina często bardzo dobrze “nosi”.

QRcode do XCtrack

flyxc.app

Magura - Mała Czantoria - Barania Góra
50 km

Mały trójkąt nad Beskidem Śląskim. Latanie tutaj będzie wymagało niezakitowanego nieba i pilnowania awaryjnych miejsc do lądowania.

QRcode do XCtrack

flyxc.app

Klasyk Beskidzki
100km

W dobry, przelotowy dzień z niezbyt silnym wiatrem warto pokusić się o Klasyk Beskidzki na trasie Skrzyczne – Wielka Racza – Babia Góra – Skrzyczne.

Najmocniejsi przelotowcy zaczęli go rozciągać do 150 km, a nawet 200 km!

QRcode do XCtrack

flyxc.app

Dojazd i dojście

Kolejką linową

Na Skrzyczne można wjechać kolejką linową COS. Wjazd zajmuje 20 – 30 min, składa się z dwóch wyciągów. Nie wyrzucaj biletu!

Bilet w jedną stronę (tylko wjazd) kosztuje 46 zł. To po 23 zł za dwie części całego wjazdu (dane z 2022 r).

Członkowie Beskidzkiego Stowarzyszenia Paralotniowego są uprawnieni do 30% zniżki na wjad wyciągiem krzesełkowym.

Wzdłuż głównej drogi Szczyrku można zaparkować auto.

Pieszo z Godziszki

Moją ulubioną trasą podejściową jest czerwony szlak turystyczny z Godziszki, który następnie łączy się z zielonym i niebieskim. Podejście jest długie i łagodne poza bardzo krótkim i stromym odcinkiem trasy narciarskiej. Przewyższenie to 655 m, a mapa pokazuje 2:48 h dojścia. Wg. mnie czas jest przesadzony, ponieważ lekkim tempem można tam podejść w około 2 h.

Pieszo z Zimnika

Najpopularniejsza trasa na Hike and Fly na Skrzycznem. Podejście niebieskim szlakiem jest jednostajne, proste, a przez to według mnie nudne i monotonne.

Przewyższenie to 715 m, a czas dojścia wg. mapy 2:40h. Myślę, że tutaj również można łatwo zmieścić się w 2h.

Inne

Wschodnie zbocza Skrzycznego poprzecinane są licznymi ścieżkami. Przez kilka lat podchodziłem pieszo od tej strony. Za każdym razem zaliczałem ścieżkę czy drogę i nanosiłem ją na projekt OpenStreetMaps, z którego korzystają m.in. mapy wyświetlające się obok tych opisów.

Lądowiska

od strony Lipowej

Przez pierwsze pięć sezonów nie wiedziałem gdzie jest Kaimówka. Na Skrzyczne wchodziłem pieszo i lądowałem od strony Kotliny Żywieckiej. Jest tu wiele dużych pól, które są znacznie bardziej bezpieczne dla początkujących pilotów. Minusem jest długa droga do Szczyrku, jeśli zostawiłeś auto pod kolejką. Lądując na polach w Godziszce albo pod Bieniatką będziesz w odległości 15 minut marszu od głównej drogi wchodzącej do Szczyrku.

Biorąc pod uwagę wysokość oraz długość zbocza po tej stronie na dolot do lądowiska potrzebujesz doskonałości 5:1 (z wysokości startu). Weź pod uwagę siłę wiatru! 

Decyzję o odejściu w stronę Szczyrku albo przedpola trzeba podejmować dosyć szybko. Po stracie 200 m wysokości dolot do lądowisk może być niemożliwy. 

W zależności od odchyłki wiatru należy lecieć na garbie schodzącym w stronę Godziszki lub Zimnika, aby polepszyć swoją doskonałość.

Lądowisko szybowcowe i samolotowe w Lipowej (lądować na skraju i szybko schodzić na bok!): 49.696469, 19.089682

Pola w Godziszce: 49.715174, 19.064889

Pola w Słotwinie: 49.702447, 19.065767

Zimnik: 49.669306, 19.078287

mapy.cz

"Kaimówka"

Łąka zwana Kaimówką znajduje się w Szczyrku, 400 metrów na południowy zachód od kolejki linowej. Od 2024 r. nie jest oficjalnym lądowiskiem. Wynikło to z wielu wypadków, do których dochodziło praktycznie w każdy pogodny weekend. Na zdjęciu oznaczone jest kolorem pomarańczowym.

Lądując na Kaimówce z kilku powodów celuję w łąkę oznaczoną na czerwono.

Podejście wykonuje się tutaj znad domów, a miejsce jest bardzo termiczne. Wycelowanie w ustalony punkt jest bardzo trudne.

Lekki wiatr wiejący doliną oraz zawietrzna od Skrzycznego generują turbulencje. 

Pomiędzy polem pomarańczowym i czerwonym przechodzi rów, który jest niebezpiecznym miejscem do lądowania.

Na środku pomarańczowego prostokąta, od strony rowu, w sezonie zimowym stoi wysoki słup z lampą. Oświetla orczyk szkółki narciarskiej. Wiosną orczyk i słup są demontowane, a następnie przed zimą ponownie stawiane. Lądując na Kaimówce upewnij się, że w przecince nie wisi lina orczyka i nie stoi słup! Skorzystaj z grupy na Whatsapp BSP.

Początkującym odradzam to lądowisko. Dużo bezpieczniej będzie na opisanych poniżej.

Współrzędne: 49.703963, 19.011606

w stronę Wisły

Ląduję tu zawsze, gdy nie spieszę się na ponowny wjazd kolejką. Łąki są większe, a turbulencje znacznie mniejsze. Ma to znaczenie zwłaszcza wieczorem, gdy wiatr wiejący doliną się nasila.

Powrót pieszo pod kolejkę zajmuje 15 minut.

Współrzędne: 49.700933, 19.001758

mapy.cz

Zdjęcia i filmy