> Szczebel
trudność
kierunek wiatru
NE
wysokość
960 m n.p.m.
przewyższenie
590 m
współrzędne
startowisko 49.689514, 20.009377
lądowisko 49.680936, 20.055825
parking Glisne 49.666365, 20.007012
parking na przedpolu 49.684677, 20.052476
loty
Stacje meteo
Stacja meteo powstała dzięki Stowarzyszeniu Paralotniarzy Beskidu Wyspowego.
Opis
Szczebel to jedno z najbardziej popularnych startowisk paralotniowych w Beskidzie Wyspowym. Jego strome zbocza wystawione są na północny wschód i często oferują warun na długie latanie na żaglu.
Nie ma tam wiele miejsca do startu. Krótki rozbieg wymusza na paralotniarzu perfekcyjne opanowanie startu klasycznego lub alpejki. Błędy skutkują upadkiem na stromym zboczu.
Przeloty
W Beskidzie Wyspowym dobrych przelotowców nie brakuje. Z jakiegoś powodu ze Szczebla nie lata się daleko. Pierwszą setkę zaliczył Grzegorz Jamróz 14.05.2017 r. Tego dnia tę magiczną barierę przebili również Paweł Kumorek i Dominika Kasieczko.
Ówczesny prezes stowarzyszenia nie krył radości:
Z czego to wynika? Nie wiem. Być może wpływ na to ma teren Pogórza Orawsko-Jordanowskiego. Znajduje się on za Szczeblem i ma opinię niełatwego do przeskoczenia.
Ze Szczebla można się udać na lot w kierunku Babiej Góry i Małej Fatry, w Tatry, lub w Gorce.
Dojazd i dojście
Paralotniarze z Beskidu Wyspowego często umawiają się na zostawienie auta na stacji benzynowej niedaleko lądowiska i wspólny przejazd na Przełęcz Glisne.
Czasem organizowane są wywózki paralotni traktorem albo autami terenowymi z pilotami tandemowymi. Informacji szukaj na grupie SPBW na Signal.
z Przełęczy Glisne
Auto można zaparkować w miejscu oznaczonym pinezką. Należy zapukać do właściciela terenu, który mieszka po drugiej stronie drogi.
Z przełęczy Glisne w kierunku startowiska prowadzi zielony szlak, który na ostatnim, krótkim odcinku zamienia się w czarny.
Podejście ma 340 m przewyższenia i powinno zająć około 1 h.
Jest to zawietrzna strona góry, startowisko będzie po przeciwnej.
od Mszany Dolnej
Na Szczebel można wejść również od strony nawietrznej tj. Mszany Dolnej. Z tej trasy raczej nikt nie korzysta, bo jest dwa razy dłuższe.
Podejście ma 600 m przewyższenia i wg. mapy powinno zająć ponad 2 h.
Lądowiska
główne, na przedpolu
Jest to główne miejsce lądowania. Znajduje się na przedpolu, po wschodniej stronie góry. Po starcie skieruj się w prawo.
Odległość między startowiskiem i lądowiskiem to 3,5 km. Na dolot potrzebujesz doskonałości minimum 6:1.
Po drodze jest wiele miejsc do lądowania awaryjnego.
na Przełęczy Glisne
Niedaleko miejsca parkowania na przełęczy Glisne znajdziesz łąki, na których da się wylądować. Dolot tam wymaga wykręcenia się na odpowiednią wysokość. Jest to zawietrzna strona góry, uważaj na rotory.
"przed okrąglakiem"
Jeśli nie da się wykręcić nad szczyt, a chcesz lądować jak najbliżej auta, to możesz skierować się na łąki pod okrąglakiem.
Marsz do przełęczy zajmie 30 minut.
Miejsce to może być niebezpieczne. Nie ląduj tutaj, jeśli jesteś początkującym pilotem. Musisz również wiedzieć, co to, dysze, zawietrzne, rotory i umieć dobrze panować nad paralotnią.
Współrzędne: 49.665584, 20.034142
film z lotu przed Okrąglak – Rafał Aleksandrowicz
Gratulacje, 5 lat czekania na 100 ze Szczebla i wygrałeś o 53 minuty z Dominiką:@ A jeszcze Kum i Spajk też polecieli ponad sto !
Metaxa***** jest Twoja, a dla Dominiki nagroda pocieszenia: Metaxa***